مادرانه

خداوندا توفیق ده امانت در دستامان را به درستی تربیت کنیم

مادرانه

خداوندا توفیق ده امانت در دستامان را به درستی تربیت کنیم

بر آنیم تا تجربیات مان را برای تربیت فرزندان صالح به اشتراک بگذاریم
سعی میکنیم مستند صحبت کنیم
انشاالله که مورد رضای
حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف باشیم

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۰آبان

✔✔✔والدین و کودک دبستانی

هیج پدری به هنگام صبح بیدار نمی شود تا زندگی فرزندش را تیره سازد . هیچ مادری با خود نمی گوید « امروز اگر فرصتی پیش بیاید بر فرزندم دادخواهم زد و یا او را تحقیر خواهم کرد » .

با این وجود باز هم جنگ و جدال در می گیرد . برای اجتناب از این وضع ناخواسته ، توجه به این نکات ضروری است .


● صبح بخیر
مادرهرگز نباید کودک محصل خود را صبح ها از خواب بیدار کند . کودک از اینکه مادر هر روز صبح به اطاق او بیاید و پتو را از روی او بکشد و بگوید « یالا بلند شو مگر نمی بینی که دیرت شده » نفرت دارد . اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر است تا با صدای مادر زنگدار بیدار شود . بهترین هدیه برای فرزند محصلمان یک ساعت زنگدار است که روی آن با حروف درشت نوشته شده باشد : « حالا می توانی رئیس خودت باشی »


● صبحانه بدون استرس
هنگام صرف صبحانه موقع مناسبی برای آموزش اصول اخلاقی و آداب معاشرت نیست . صبحانه بایستی در یک جو خوشایند صرف شود . هرگونه بگومگو با کودک که اغلب خواب آلوده و بدخلق است ، می تواند به اوقات تلخی منجر شود.

.استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید و تحت تمام شرایط بایستی مؤدبانه باکودک صحبت کرد .

● پول توجیبی
پول توجیبی ، مخارج روزانه کودک است نه اهرم فشار علیه او . والدین نبایستی هنگام عصبانیت پول توجیبی کودک را قطع کنند و هنگام خوشحالی بی جهت مقدار آن را زیاد کنند . مقدار پول توجیبی نیز بایستی بر مبنای توان مالی خانواده ونیازهای سنی کودک تعیین شود .

مامان نی نی سادات
۲۹آبان

با سلام و احترام

لینک کتاب "حکمت نامه کودک"  نوشته" آقای محمد محمدی ری شهری "خدمتان معرفی می گردد.

برگرفته از سایت کتابخانه احادیث شیعه

التماس دعا


http://www.hadithlib.com/Books/view/13/%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA%E2%80%8F%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9


فهرست مطالب در ادامه آمده است:

مامان نی نی سادات
۲۹آبان

*** او نمی خواهد سلام کند***


صورتش را با دستکش هایش می پوشاند.با لجبازی ادای لالها را در می آورد.یک کلمه هم حرف نمیزند.انگار کر است و صدای پدر و مادرش را نمیشنود که او را تشویق می کنند : برو جلو عزیزم بچه خوبی باش و بگو سلام.آیا این کودک واقعاً خجالتی است یا دوباره نوبت ما پدر و مادرهاست که یکی دیگر از خوان های تعلیم و تربیت کودکمان را پشت سر بگذاریم؟


متشکرم.سلام.خداحافظ...ما به تدریج و کم کم این چیزها را به کودک یاد می دهیم.این که موقع غذا خوردن روی میز لم ندهد .از دستمال استفاده کند.مرتب وسط حرف دیگران نپرد.اگر به دیگران تنه زد معذرت خواهی کند .حرفهای زشت نزند و ... بله درست است.این قوانین نشانه ادب هستند ولی این قوانین مانند قرار دادهایی بین بزرگترها وضع شده اند ولی برای کودک هنوز مفهوم زیادی ندارند.کودک در این سن خود محوری را می گذراند که دوره ای کاملاً طبیعی و نرمال است بنابراین ابتدا او باید از دوره خودمحوری خارج شود تا بتواند شخصیت افراد دیگر را نیز مورد توجه قرار دهد.


قوانین ادب یک روزه به دست نمی آیند .کودک کم کم به حرف شما گوش میدهد و در برابر خواسته های شما تسلیم خواهد شد.او این کار را می کند چون می خواد دنباله رو شما باشد و شما را خوشحال کند بنابراین فراموش نکنید که برای این کار به او تبریک بگویید.

مامان نی نی سادات
۲۸آبان

ده قانون اصلی تربیت


۱- تحسین و پاداش : بهترین پاداش برای کودکان تعریف٬ تمجید٬تحسین و محبت شماست.استفاده از اسباب بازی و خوراکی های متنوع برای پاداش به کودکان الزامی نیست.شاید استفاده از تابلوی ساده ای که در آنها رفتار خوب فرزندتان را با یک ستاره پاداش دهید مؤثرترین تمجید از وی باشد.


۲-ثبات قدم و استمرار: وقتی مقرراتی را برای کودکانتان تعیین می کنید نباید آنها را به سادگی تغییر دهید.اغلب والدین برای برقراری آرامش در خانه و یا پایان دادن به گریه فرزندانشان قوانین را نقض می کنند اما اگر قاعده ای را تعیین کردید هیچ کس( همسرتان٬ مادربزرگ و حتی خود شما) نباید آن را نقض کند و همگی باید آن را محترم بشمارید.قانون وقتی قانون است که همه آن را رعایت کنند و در برابر آن مطیع باشند اگر در جامعه امروزین ما رعایت قانون نهادینه نشده به علت این است که والدین قواعد مناسبی تعیین نکرده اند و آنها را زیر پا گذاشنه اند.


۳- برقراری روال معین: نظم و روال مشخصی را در خانه برقرار کنید.مهم ترین اصل در برقراری روال معین در زندگی تعیین وقت دقیق خوابیدن ٬ بیدار شدن و غذا خوردن است .وقتی روال مشخصی را در زندگی برقرار کردید فقط در موارد خاص مانند زمان سفر یا بیماری می توانید کمی انعطاف به خرج دهید.تربیت صحیح فقط با وجود نظم امکان پذیر است اما این فقط فرزند شما نیست که باید نظم را رعایت نماید بلکه تمام اعضای خانواده باید منظم باشند تا کودک منظم زندگی کند و امکان تربیتش فراهم شود .تعیین روال مشخص٬ چهارچوب برنامه خانواده است و باید آن را حفظ کرد اما افراط نکنید و عاقلانه انعطاف به خرج دهید چرا که بی شک خانه پادگان نیست.

مامان نی نی سادات
۲۷آبان

ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻣﺘﻘﺎﺑﻼَ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺣﺮﻑ ﻧﺰﻧﯿﺪ.

ﺻﺪﺍﯼ ﺁﺭﺍﻡ    =     ﺁﺑﯽ
ﺻﺪﺍﯼ ﺑﻠﻨﺪ   =     ﻗﺮﻣﺰ

قرمز ﺟﻮﺍﺏ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ" ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ "ﺁﻓﺮﯾﻦ! ﺍﻻﻥ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﺁﺑﯽ ﺷﺪ ﻭ من جواب ﻣﯽﺩﻫﻢ ".
ﺑﻪﯾﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﻟﺤﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﺭﺍﻡ باشد تا کودک با ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺭﺍ ﯾﺎﺩ ﺑﮕﯿﺮﺩ.
ﺻﺪﺍﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ ﺷﻤﺎ ﻟﺤﻨﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺭﺍﻣﺘﺮ ﮐﻨﯿﺪ .

 ﺍﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ به ﺧﻮﺑﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺁﻣﻮﺯﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ مطالبه کند.
افرادی که با کوچکترین ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ، ﮐﻮﺩﮐﺎﻥﺷﺎﻥ ﻫﺮِلحظه در حال ﺍﻟﮕﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺁﻥﻫﺎ هستند .
 ﭘﺲ ﻧﺨﺴﺖ ﺻﺪﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻧﮓﺑﻨﺪﯼ ﮐﻨﯿﺪ...

ﺻﺪﺍﻫﺎ ﺭﺍ ﺭﻧـــﮓﺑﻨﺪﯼ ﮐﻨﯿﺪ:

ﻣﺜﻼ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ: "ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﻗــﺮﻣﺰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺻﺪﺍﻫﺎﯼ قرمز جواب نمیدهم.

ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻭﺟﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﺍﺩ ﺯﺩﻥ ﮐﻮﺩﮎ، ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩ ﻧﺰﻧﯿﺪ! 

مامان نی نی سادات
۲۷آبان

تربیت فرزند- حضرت آقا

مامان نی نی سادات
۲۷آبان

سن بیولکوژیک شما رو حساب میکنه سن بیولوژیک سنی میباشد که بدن شما در آن قرار گرفته است. هرچند شاید شما جوانتر و یا پیر تر باشید ولی عوامل باعث شده که سن بیولوژیکی شما متفاوت از سن واقعی شما به نظر برسد. به عنوان مثال اگر شما هم اکنون 20 سال میباشید و محاسبات این نرم افزار عدد 30 سال را برای شما محاسبه نمود این نشان از پیری زودرس در شما دارد


http://www.myfitroad.com/lime/index.php/736231/lang-fa

مامان نی نی سادات
۲۳آبان


علامه طهرانی  می‌نویسد:


استادم سید هاشم حداد می‌گفت: براى احترام کودکان نوزاد، خوب است قنداقه نوزادان را تا چند ماهگى در مجالس علم و محافل ذکر و حسینیه و محال عزادارى که نام حضرت سید الشهداء(ع) برده مى‏‌شود ببرند؛ چرا که نفس طفل همچون مغناطیس است و علوم و اوراد و اذکار و قُدوسیت روح امام حسین(ع) را جذب می‌کند. طفل گرچه زبان ندارد ولى ادراک می‌کند، و روحش در دوران کودکى اگر در محل یا در حال معصیت برده شود، آن جرم و گناه او را نیز آلوده خواهد کرد؛ و اگر در محل و یا حال ذکر و عبادت و علم برده شود، آن پاکى و صفا را به خود می‌گیرد.


همچنین توصیه می‌کرد: شما اطفال خود را در کنار اطاق روضه خوانى یا اطاق ذکرى که دارید قرار دهید! علماء سابق این طور عمل می‌‏کردند زیرا آثارى را که طفل در این زمان، کسب می‌کند تا آخر عمر در او ثابت مى‌ماند و جزو غرائز و صفات فطرى وى می‌شود. چرا که نفس بچه در این زمان، قابلیت محضه است؛ گرچه این معنىِ مهم و این سر خطیر را عامه مردم ادراک نکنند.

مامان نی نی سادات
۲۱آبان

از کودکانتون دانشمند نسازید.


به خاطر باهوشی کودک او رو به مدرسه تیزهوشان یا کلاس بالاتر نفرستید. کودکتون تمام عمرش رو فرصت برای دانشمند شدن داره اما برای کودکی و بازی تنها همین چند سال فرصت رو برای همه عمر دارند. تلاش برای ساختن بهترین فرزند تنها از کودکتون دانشمند میسازه نه فردی خوشبخت و خوشحال. تنها انتظارتون از کودکتون این باشه که خوشحال باشه و از زندگیش لذت ببره. خوب بودن کودکتون کافیست دنبال بهترین نباشید که بهترین بودن، بدبختیست.


بخشی از گفتگوی دکتر هلاکویی در برنامه رازها و نیازها

مامان نی نی سادات
۲۱آبان

تشویق چگونه است؟


محمدسعید روزبه - "آفرین به بچه با هوشم" یا "آفرین به بچه تلاشگرم" ؟


 این دو جمله هر چند یک مخاطب دارند و مفهوم شان تشویق است ، دو نتیجه متفاوت به بار می آورند.


دانشگاه استنفورد تحقیقی انجام داده است که شرح مفصلش در این مجال نمی گنجد. خلاصه اش این است که چند گروه از دانش آموزان که در یک آزمون موفق شده بودند را با تعابیر مختلفی از جمله دو جمله فوق مورد تشویق قرار دادند.


در مقایسه نتایج این دو جمله ، کسانی که با تعبیر "باهوش" مورد تشویق قرار گرفته بودند در آزمون های بعدی، نتایج ضعیف تری نسبت به گروهی که "پرتلاش" خوانده شده بودند، کسب کردند.


تفاوت به دست آمده این گونه توضیح داده می شود که وقتی به دانش آموزی گفته می شود که تو باهوش هستی و این ویژگی در او پر رنگ جلوه داده می شود (حتی اگر او واقعاً باهوش باشد) ، اندک اندک او تصور می کند که نیازی به کار و تلاش ندارد و هوش سرشارش همه کارها را انجام خواهد داد!

اما وقتی به دانش آموزی تلاشگر گفته می شود، او این گزاره را در وجود خود می پذیرد که اگر موفقیتی به دست آورده ، مرهون تلاش های اوست.



مامان نی نی سادات